ZASADY NOGI / RULES NOGI

KATEGORIE ZAAWANSOWANIA

  • Dzieci
  • Młodzicy
  • Juniorzy / Juniorki
  • Białe pasy (poniżej dwóch lat doświadczenia w sportach chwytanych)
  • Niebieskie pasy (2 do 5 lat doświadczenia w sportach chwytanych)
  • Purpurowe pasy
  • PRO: brązowe pasy + czarne pasy

CZAS WALKI

  • Adult / Master – 5 minut + 90 sekund dogrywki
  • Junior Młodszy / Junior – 4 minuty + 60 sekund dogrywki
  • Dzieci 4 – 6 / Dzieci 7-9 / Młodzicy – 3 minuty + 60 sekund dogrywki

KATEGORIE WIEKOWE

  • Dzieci 4-6 lat
  • Dzieci 7-9 lat
  • Młodzicy 10-12 lat
  • Juniorzy młodsi 13-15 lat
  • Juniorzy / Juniorki 16-17 lat
  • Adult +18 lat
  • Master 1 +30 lat

KATEGORIE WAGOWE

Dzieci 4-6 lat:

  • -20 kg
  • -24 kg
  • -28 kg
  • -32 kg
  • -36 kg
  • +36 kg

Dzieci 7-9 lat:

  • -24 kg
  • -28 kg
  • -32 kg
  • -36 kg
  • -40 kg
  • -44 kg
  • +44 kg

Młodzicy 10-12 lat:

  • -32 kg
  • -36 kg
  • -40 kg
  • -44 kg
  • -48 kg
  • -52 kg
  • -56 kg
  • +56 kg

Juniorzy Młodsi 13-15 lat:

  • -44 kg
  • -48 kg
  • -52 kg
  • -56 kg
  • -60 kg
  • -64 kg
  • -68 kg
  • +68 kg

Juniorzy 16-17 lat:

  • -50 kg
  • -55 kg
  • -60 kg
  • -65 kg
  • -70 kg
  • -75 kg
  • -80 kg
  • -85 kg
  • +85 kg

Juniorki 16-17 lat:

  • -40 kg
  • -44 kg
  • -48 kg
  • -52 kg
  • -56 kg
  • -60 kg
  • -64 kg
  • +64 kg

Mężczyźni (Adult / Master 1):

  • -55 kg
  • -60 kg
  • -65 kg
  • -70 kg
  • -75 kg
  • -80 kg
  • -85 kg
  • -90 kg
  • -95 kg
  • +95 kg

Kobiety (Adult):

  • -45 kg
  • -50 kg
  • -55 kg
  • -60 kg
  • -65 kg
  • -70 kg
  • +70 kg

ZASADY OGÓLNE

  • W podstawowym czasie walkę można wygrać jedynie przez poddanie lub gdy przeciwnik otrzyma 3 albo więcej kar za pasywność. W podstawowej rundzie obowiązuje brak punktów, brak przewag oraz brak punktów ujemnych. Przekroczenie limitu 3 kar w podstawowym czasie przez któregoś z zawodników powoduje, że dogrywka nie zostanie rozegrana, a walkę przegra osoba, która uzyskała większą ilość kar lub jako pierwsza zdobyła trzecią karę w przypadku “remisu”. Zawodnicy podczas rundy mogą zdobyć dowolną ilość kar, a walka będzie toczona, aż do zakończenia czasu, w którym wciąż można zwyciężyć przez poddanie.
  • Zawodnicy otrzymują karę za pasywność w momencie kiedy nie będą podejmować akcji przez 20 sekund. Sędzia za pomocą komend werbalnych będzie informował zawodników o konieczności podjęcia akcji. Istnieje możliwość ukarania obu zawodników w przypadku braku akcji z obu stron.
  • W przypadku wystąpienia urazu wskutek nieintencjonalnego faulu (np. zderzenie głowami skutkujące krwawieniem) lub nieszczęśliwego wypadku (np. zdarcie skóry o matę skutkujące otwartą raną i krwawieniem) zawodnik ma 2 minuty podczas walki na opatrzenie urazu. W przypadku przekroczenia wyznaczonego czasu i dalszej niezdolności zawodnik przegra walkowerem.
  • Jeśli walka nie rozstrzygnie się w regulaminowym czasie, niezwłocznie rozpoczęta zostanie dogrywka.
  • Dogrywkę można wygrać poprzez poddanie przeciwnika lub zdobycie większej ilości punktów.
  • Po komendzie “STOP” walka zamiera tzn. nie liczą się już żadne akcje punktowane / poddania
  • W przypadku, gdy zawodnicy opuszczą matę, walka zostanie wznowiona na środku maty z tej samej pozycji, która była po komendzie “STOP”. W przypadku braku możliwości odtworzenia pozycji, walka zostanie wznowiona ze stójki.

 

  • W przypadku braku rozstrzygnięcia walki w dogrywce, sędziowie wskażą zwycięzcę według poniższych kryteriów (oceniana jest jedynie dogrywka)

 

  • Realne próby kończeń
  • Aktywność/Pasywność
  • Kontrola przebiegu walki
  • Unikanie walki
  • Faule

 

  • W kategoriach dzieci, młodzików, juniorów młodszych, juniorów oraz białych pasów sędzia ma możliwość zakończenia walki przed czasem w przypadku zapiętego kończenia, które może grozić kontuzją nawet gdy zawodnik się nie poddał – nie odklepał lub nie poddał się werbalnie.

 

  • W przypadku, gdy narożnik nie zgadza się z decyzją sędziego można zgłosić protest, w takiej sytuacji walka jest zatrzymana oraz wezwany zostaje sędzie główny w celu rozpatrzenia protestu i podjęcia decyzji na temat utrzymania bądź zmiany decyzji sędziego z maty. Najlepszym materiałem będzie nagranie video obrazujące przedmiot protestu. Protest należy zgłosić niezwłocznie po zaistnieniu sytuacji, w przypadku odejścia z maty i zaktualizowania wyniku w systemie, protesty nie będą rozpatrywane.

AKCJE PUNKTOWANE

  • Obalenie (3 sekundy kontroli) – 1 pkt, punktowane jest sprowadzenie walki do dowolnej pozycji parterowej, w której osoba inicjująca akcję znajdzie się na górze.
  • Zajęcie dosiadu (3 sekundy kontroli) – 1 pkt, niezależnie czy zawodnik z góry zwrócony jest twarzą do nóg czy głowy zawodnika na dole.

  • Zajęcie pleców (3 sekundy kontroli) – 1 pkt, dowolny sposób zapięcia nóg.

  • Przetoczenie (3 sekundy kontroli po przetoczeniu) – 1 pkt, dowolny sposób zmiany pozycji z dołu do góry, punktowane będą zarówno sweepy z gardy jak i ucieczki z pozycji bocznej/dosiadu po których zawodnik z dołu znajdzie się na górze, a zawodnik z góry na dole.
  • Zajęcie pozycji bocznej (3 sekundy kontroli) – 1 pkt, punktowane jest zajęcie pozycji bocznej.

Brak możliwości sumowania punktów:

  • Jeśli zawodnik obali rywala do pozycji bocznej otrzymuje 1pkt za obalenie, nie otrzymuje punktu za pozycję boczną.
  • Jeśli zawodnik obali rywala do dosiadu otrzymuje 1pkt za obalenie, nie otrzymuje punktu za dosiad.
  • Jeśli zawodnik przetoczy rywala z zamkniętej gardy do dosiadu otrzymuje 1pkt za przetoczenie, nie otrzymuje punktu za dosiad.Uwaga! Próba techniki kończącej z góry, która stanowi REALNE zagrożenie dla przeciwnika nie skutkuje utratą punktu w przypadku zmiany pozycji góra – dół.
    Przykład – balacha z dosiadu / siadanie do dźwigni na nogi
  • Kiedy zawodnik wskakuje w stójce za plecy ale spada na matę bez zdobycia punktów za akcję nie obowiązują punkty dla rywala za reversal / przetoczenie.

Przepisy SOLT zabezpieczają przed zbudowaniem dużej przewagi punktowej nad przeciwnikiem, tym samym promują aktywną i dynamiczną walkę z naciskiem na formułę Submission Only.

REALNE PRÓBY PODDAŃ

Realne próby poddań to takie, które stanowią faktyczne zagrożenie dla zawodnika atakowanego – np. balacha z wyprostowanym stawem łokciowym, kimura z ręką za plecami.

Przykłady prób kończeń rozumianych nie jako realne zagrożenie np. próba balachy gdy przeciwnik ma złączone ręce, luźno zarzucone nogi do trójkąta podczas gdy przeciwnik jest wyprostowany, kimura gdy przeciwnik trzyma zamkniętą klamrę za nogami.

STRÓJ

  • Zawodnicy muszą posiadać obcisłą koszulkę typu rashguard
  • Zawodnicy mogą startować zarówno w obcisłych jak i luźnych szortach do BJJ / MMA / GRAPPLINGU
  • W przypadku startu w legginsach konieczne jest założenie na nie luźnych szortów. Obowiązuje zakaz startów w samych legginsach.
  • Luźne koszulki lub odzież posiadająca kieszenie są zabronione.
  • Zakaz startu w butach zapaśniczych
  • Dozwolony jest plastikowy ochraniacz na krocze. (metalowe są zabronione)
  • Zapaśnicze ochraniacze na uszy są zabronione.
  • Zakaz startu bez koszulki

TECHNIKI ZABRONIONE

*Techniki nie występujące w tabeli są dostępne na każdym poziomie zaawansowania np. balacha, mateleo itd.

 

FAULE

Natychmiastowa dyskwalifikacja:

  • Zakaz gryzienia
  • Zakaz drapania
  • Zakaz wsadzania palców do oczu/ust
  • Zakaz szczypania
  • Zakaz chwytania za uszy
  • Zakaz chwytania za włosy
  • Zakaz zadawania ciosów lub kopnięć
  • Zakaz dociskania twarzy rękami/łokciami/kolanami
  • Zakaz smarowania substancjami redukującymi tarcie
  • Zakaz atakowania krocza (intencjonalne)

Upomnienie (dyskwalifikacja w przypadku nagminnego stosowania technik niedozwolonych):

  • Zakaz chwytania za koszulkę lub spodenki
  • Zakaz atakowania krocza (przypadkowe)
  • Zakaz łapania mniej niż 4 palców u rąk lub 5 palców u stóp
  • Zakaz dźwigni na kark bez zapiętego duszenia (np. dźwignia na kark podczas brabo/d’arce jest legalna)
  • Zakaz atakowania twarzy
  • Zakaz zatykania ust i nosa przeciwnika
  • Przekładanie nogi do środka przy taktarovie (w niższych kategoriach pasowych)